bargoa

  • ۰
  • ۰

تحقیق درمورد اخلاق پیامبر اعظم ص و ازدواج

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

اخلاق پیامبر اعظم (ص) و ازدواج

چکیده : در این مقاله مطالبی در مورد نظرات و سخنان پیامبر اعظم در مورد ازدواج خواهم خواند که در چندین بخش مختلف جمع آوری و تفکیک شده است.

ابتدا و در شروع کار مطالبی را در تشویق و ترغیب جوان به ازدواج خواهید خواند و فواید ازدواج نیز در آن ذکر شده است و در ادامه به بحث ازدواج می پردازیم و موارد لازم یک همسر خوب و مواردی که در امر لازم است رعایت شود خواهید خواند .

بعد از اقدام به این امر فرخنده باید به حفظ آن پرداخت زیرا به دست آوردن امری شاید آسان باشد اما حفظ آن مشکل است . که در این مقادیر با توصیه های پیامبر (ص) در دوام ازدواح آشنا می شویم و در ادامه مواردی در مورد حقوق و وظایف زن در ازدواج ذکر شده است .

در آخر مقاله هم روزنه ای تاریخی در ازدواج های پیامبر باز شده است و از نظر تاریخی نیز به این مسائل پرداخته شده است .

کلمات کلیدی :

ازدواج ، پیامبر اعظم (ص)، همسر

1) مقدمه:

در آغاز کلام می خواهم از کسی صحبت کنم که در تعریفش ظرف مکان وزمان نمی گنجد، همانطور که در حیث آمده است که اگر نور محمد (ص) نبود آسمان و زمین را نمی آفریدم. همانطور که می دانید زمین با آن همه وسعت و پهناوریش تمام برکات و سرمایه های موجود در بدن دارد بالا سر آن آسمان وجود دارد که اگر آسمان و خوردشید با آن نور عالم تاب نباشد حتماً هیچ موجود زنده ای در کره خاکی قادر به اقدام زندگی نمی باشد. کسی که خدا درباره اش چنین لطف کرده باشدو در سوره اسراء آمده که پیامبر(ص) در شب معراج به عرش فرا می خواند که حتی با وسیله پیشرفته امروزه و یا صد سال دیگر امکان پذیر نباشد. چه باید گفت، به قول شاعر اگر آب دریا نتوان کشید- به قدر تشنگی باید چشید من هم در حد بضاعت قلمم چند سطری را در مورد اشرف مخلوقات به رشته تحریر در می آورم. شاید بتوانم قطره ای از دریای بی کران را توصیف کرده باشد.

همانطورکه میدانید پیامر اکرم(ص) الگو و نمونه بشریت در تمام صفات می باشد چه در خانواده و یا در مورد ازدواج. در مورد خانواده خیلی سفارش های فراوان دارد که اگر به تمام سفارشات وی عمل شود افرادش سعادت مند می شوند و حتی در مرد ازدواج نیز توصیه ها و سفارشات فراوان دارد که جوانان و خانواده ها گرامی اگر به کار ببندند شاید هیچ گونه مشکلی در راه جوانان وجود نداشته باشد. ولی متأسفانه در عصر ما بعضی مسائل را تحریف کرده اند.

سپاس خدای را که تیر های اندیشه درباره شگفتی های آفرینش اوبه جایی نرسد، و عقل و خرد به هنگام تفکر در بدایع نخستینش جز آنکه سرگردان و متحیر بماند، راه به جایی نبرد، در صورتی که همواره نعمتهای لطیف اوبرای جهانیان یکی پس از دیگری، چه بخواهند و چه نخواهند استمرار دارد؛ و از جمله الطاف زیبایش آن است که از آب بشری را آفرید و او را وابسته و خویشاوند قرار داد و بر مخلوقات شهوت را مسلط کرد تا بدان وسیله نا خواسته وادار به تولید مثل شوند واز این راه به حکم جبر و بدون اختیار نسلشان باقی بماند؛ وانگهی مسئله انساب را مهم شمرده و به آن اجر نهاده است و بدان وسیله زنا را حرام داشته و به خاطر منع وجلوگیری از آن این عمل را سخت زشت شمرده و ارتکاب آن را هرزگی و کار زشت دانسته است و مردم را به ازدواج دعوت کرده و به صورت امری مستحب و فرمانی الهی بر آن تشویق کرده است.

پاک ومنزه است خداوندی که مرگ را بر بندگان مقرر فرموده و بدان وسیله آنان را محکوم به مرگ و در هم شکستگی کرده و از طرفی بذر نطفه ها در زمین رحم ها پراکنده ساخته و افراد جدیدی از آن به وجود آورده و آن را وسیله جبران مرگ قرار داده است، تا آنان را آگاه کند که دریای مقدرات او از لحاظ سود و زیان، خیر و شر، دشوار و آسان، پیچیده و گسترده، برای جهانیان فیض بخش است. و درود بر محمد(ص) که برای بیم و امید دادن برانگیخته شده است و بر آل و اصحاب او، درودی که حسابگران از عهده شمارش و اندازه آن بر نیایند وسلامی فراوان بر ایشان باد!

باری، براستی که ازدواج پشتوانه دین و خوار کننده شیاطین و در مقابل دشمن خدا دژ استواری است و وسیله زیاد شدن افرادی است که سرور انبیاء(ص) بدان وسیله بر دیگر پیامبران مباهات می کند.بنابر این چقدر بجاست که وسایل ازدواج را فراهم و آداب و سنن آن را حفظ کنند. از این رو باید اهداف و نیازمندی های آن را شرح و فصول و ابواب آن را تفضیل داد وآن مقدار از احکام نکاح را که دارای اهمیت است در پنج بخش بیان می شود.

با توجه به اختلاف نظرها درباره ازدواج حقیقت روشن نخواهد شد، مگر اینکه نخست اخبار و آثاری را که در تشویق ازدواج و یا منع از ازدواج رسیده، بیان کنیم وسپس فواید و پیامدهای ناهنجار آن را توضیح دهیم تا فضیلت ازدواج و یا ترک ازدواج درباره کسی که از آفات آن در امان است و یا در امان نیست روشن شود.

ترغیب به ازدواج:

اما از آیات؛ خدای متعال فرموده است: ﴿و انکهوا الایامی منکم﴾(۱) که امر به ازدواج می فرماید، و نیز فرموده است:﴿فلاتعضلوا هن ان ینکحن ازواجهن،﴾(۲) که از ازدواج نکردن نهی می کند؛ ونیز در وصف و ثنای پیامبران می فرماید: ﴿و لقد ارسلنارسلاً من قبلک و جعلنا لهماازواجاو ذرِیه،﴾(٣) که در معرض منت گذاری و اظهار فضل چنان فرموده است.

رسول اکرم(ص) می فرماید:(نکاح سنت من است، هر که سنت مرا دوست دارد پس باید به روش من رفتار کند.) (٤)

و نیز فرمود:

(ازدواج کنید تا افزون شوید که من روز قیامت به جمعیت شما افتخار می کنم حتی به جنینی که سقط شده است.)(٥)

و فرمود: (هرکه از سنت من اعراض کند، از من نیست، براستی که نکاح سنت من است وهر که مرا دوست دارد باید به سنت من عمل کند)

و نیز فرمود: (هر که از ترس فقر و عائله منده ازدواج را ترک کند از ما نیست.)(6)

آن حضرت فرمود: (هر که از شما توان مالی دارد،باید ازدواج کند که ازدواج برای فروهشتن چشم و حفظ ناموس بهتر است و هر که توان مالی ندارد باید روزه بگیرد که روزه داری مانع شهوت است. )(7) این حدیث شریف دلیل بر آن است که علت ترغیب به ازدواج همان بیم از فساد در چشم و شهوت است.

در این حدیث روزه را باعث (رجاء) دانسته است. رجاء عبارتست از کوبیدن خصیتین جوان نر به منظور از بین بردن نری اوست، بنابر این به طور استعاره برای ناتوانی از آمیزش- به وسیله روزه داری- آورده شده است.

پیامبر(ص) فرمود:

(هر گاه کسی که دین و امانتداری اش مورد رضایت شما بود به خواستگاری آمد، با ازدواج با وی موافقت کنید و اگر نکنید روی زمین فتنه و فساد فراوان خواهد شد.)(8) واین حدیث شریف نیز علت و دلیلی برای تشویق و ترغیب به ازدواج به دلیل بیم از فساد است.

و نیز فرمود: (هر که برای رضای خدا ازدواج کند وبرای خدا امکانات ازدواج شخصی را فراهم آورد، استحقاق ولایت الهیه را پیدا می کند.)(9)

و آن بزرگوار فرمود: (هر کس ازدواج کند، در حقیقت بخشی از دینش را تأمین کرده است.بنابراین نسبت به بخش دیگر آن باید از خدا بترسد.) (10)

از طریق خاصه نیز روایتی در کافی با اسناد خود از امام صادق (ع)، به نقل از پدرانش(ع) نقل شده که آن حضرت می گوید : ( رسول خدا(ص) فرمود: تزویج کنید و به همسری در آورید! بدانید که از بهره مندی و خوشبختی انسان، ازدواج کردن ودادن هزینه دامادی است، وهیچ چیزی نزد خدای عز وجل محبوب ترا ز خانه ای نیست که در اسلام به وسیله ازدواج آباد شود.) و هیچ چیزی در نزد خدای عز وجل مبغوض ترازخانه ای نیست که در اسلام به وسیله جدایی- یعنی طلاق- ویران گردد. سپس امام صادق (ع) فرمود: (خدای متعال درباره طلاق تأکید فرموده و خشم خود را نسبت به زن و مرد چندین بار بیان کرده است. )(11)

و نیزبه اسناد خود از آن بزرگوار نقل کرده است: (دو رکعت نمازی را که شخص ازدواج کرده به جا آورد بهتر از هفتاد رکعتی است که فرد مجرد به جا آورد.)(12)

رسول خدا(ص) فرموده: ( تاهل اختیار کنید که روزی تان بیشتر می شود.)

آورده اند که در امتهای سلف عابدی بود که در عبادت سرآمد همه مردم زمان خود بود به پیامبر آن روزگار گفتند که این عابد چقدر خوب عبادت می کند! پیامبر گفت: خوب مردی است اگر یک سنت را ترک می کرد! وقتی که عابد این سخن را شنید، بسیار غمگین شد و حضور آن پیامبر رسید و سؤال کرد: آن سنت چیست؟ پیامبر فرمود: تو ازدواج را ترک کرده ای. گفت: من آن را حرام نمی دانم بلکه تهی دستم و خودم نان خور مردمم. پیامبر گفت: من دخترم را به همسری تو در می آورم و سرانجام پیامبر دخترش را به وی تزویج کرد. بنابراین ازدواج سنتی است استوار و یکی از خصایل انبیا است. مردی به ابراهیم بن ادهم گفت: خوشا به حال تو که به دلیل نداشتن همسر به عبادت مشغولی! گفت: یک طپش قلب تو به دلیل عیالمندی بالا تر از تمام عبادات من است.

رسول اکرم(ص) فرموده است: (بهترین مردم پس از سال دویست، شخص سبک بار کم ثروتی است که زن و فرزند دارد.)









سایر محصولات :
تحقیق درمورد اخلاق پیامبر اعظم ص و ازدواج

تحقیق درمورد اخلاق پیامبر اعظم ص و...

تحقیق در مورد فروغ فرخزاد

تحقیق در مورد فروغ فرخزاد...

تحقیق درمورد اخلاق پیامبر از دیدگاه اندیشمندان غرب

تحقیق درمورد اخلاق پیامبر از دیدگاه اندیشمندان...

تحقیق در مورد فردوسی و سلطان محمود

تحقیق در مورد...

دانلود مقاله سیستم مدیریت اطلاعات MIS

دانلود مقاله سیستم مدیریت اطلاعات MIS...

تحقیق در مورد فردوسی و سلطان محمود

تحقیق در مورد فردوسی و سلطان محمود...

تحقیق درمورد زن در قرآن

تحقیق درمورد زن در قرآن...

تحقیق درمورد اخلاق پزشکی

تحقیق درمورد اخلاق پزشکی...

تحقیق در مورد فردریک فروبل 2ص

تحقیق در مورد فردریک فروبل...

تحقیق درمورد اخلاق همسرداری

تحقیق درمورد اخلاق همسرداری...

تحقیق در مورد فردریک ویلهم فروبل 3ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد فرخی سیستانی

تحقیق در مورد فرخی سیستانی...

تحقیق درمورد اخلاق نبوی و سیاست

تحقیق درمورد اخلاق...

تحقیق درمورد روانشناسی رنگها

تحقیق درمورد روانشناسی رنگها...

تحقیق در مورد فرخی سیستانی

تحقیق در مورد فرخی سیستانی...

تحقیق در مورد غلامرضا تختی

تحقیق در مورد غلامرضا...

تحقیق درمورد اخلاق معیشت

تحقیق درمورد اخلاق معیشت...

تحقیق در مورد غلامحسین ساعدی ، زندگی نامه و کارهایش 3 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد اخلاق رسول خدا

تحقیق درمورد اخلاق...

تحقیق در مورد غزل

تحقیق در مورد غزل...

تحقیق درمورد ریاضی و نقش آن در زندگی و شناخت طبیعت

تحقیق درمورد ریاضی و...

تحقیق در مورد غزل تفدیده

تحقیق در مورد غزل تفدیده...

تحقیق درمورد اخلاق در نهج البلاغه

تحقیق درمورد اخلاق در نهج البلاغه...

تحقیق در مورد عنوان طرح درس سناریو علوم پایه دوم ابتدایی

تحقیق در مورد عنوان طرح درس ...

اهلیت در معاملات ‌از منظر فقه فریقین

اهلیت در معاملات ‌از...

تحقیق درمورد اخلاق در مدیریت

تحقیق درمورد اخلاق در مدیریت...

تحقیق در مورد عمرو عاص

تحقیق در مورد عمرو عاص...

تحقیق درمورد روز پیوند اولیا و مربیان

تحقیق درمورد روز پیوند اولیا و...

تحقیق در مورد عمرو عاص

تحقیق در مورد عمرو عاص...

تحقیق درمورد اخلاق اسلامی1

تحقیق درمورد اخلاق اسلامی1...

تحقیق در مورد عمر خیام و باعیاتش 10ص

تحقیق در مورد عمر خیام و...

تحقیق در مورد عمر بن الخطاب

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد اخلاق پیامبر 31 ص

تحقیق درمورد اخلاق پیامبر 31 ص...

تحقیق درمورد زراعت پنبه

تحقیق درمورد زراعت پنبه...

تحقیق در مورد علی شریعتی

تحقیق در مورد علی شریعتی...

تحقیق درمورد اختلالات متابولیکی در گاوهای شیری

تحقیق درمورد اختلالات متابولیکی...

تحقیق در مورد علی بابا و چهل دزد

تحقیق در مورد علی بابا و چهل...

تحقیق در مورد عطار

تحقیق در مورد عطار...

تحقیق درمورد اختلال در دیکته

تحقیق درمورد اختلال در دیکته...

تحقیق در مورد عطار نیشابوری

تحقیق در مورد عطار نیشابوری...

تحقیق درمورد روانشناسی در حقوق

تحقیق درمورد روانشناسی در حقوق...

تحقیق درمورد اختلال در خواندن

تحقیق درمورد اختلال در خواندن...

تحقیق در مورد عطار نیشابوری 3

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد عطار

تحقیق در مورد عطار...

تحقیق درمورد احیاء فرهنگ ایرانی و اسلامی جهت جلوگیری از اسراف و اتلاف منابع

تحقیق درمورد احیاء فرهنگ ایرانی و اسلامی...

تحقیق در مورد عصر روشنگری و رومانتیسیسم

تحقیق در مورد عصر...

تحقیق در مورد عشق، بهانه ای برای زیستن

تحقیق در مورد عشق،...

تحقیق درمورد احمد شاملو 25 ص

تحقیق درمورد احمد شاملو 25 ص...

تحقیق در مورد عشق

تحقیق در مورد عشق...

تحقیق درمورد زباله

تحقیق درمورد زباله...

تحقیق درمورد گزارش تحلیلی از بورس دبی
تحقیق درمورد گذر از دامداری سنتی به دامداری صنعتی و نقش آموزش و ترویج
تحقیق درمورد کیسه صفرا 5ص
تحقیق درمورد پیوند کووالانس کئوردینانس
تحقیق درمورد پیوند شیمیایی
مقاله درباره: آینه
مقاله درباره: آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
تحقیق: uml
تحقیق: Transfor mer
مقاله درباره: آینده خانواده در غرب 5ص
تحقیق درمورد برنامه های واکسیناسیون گاوهای شیری و گوشتی 10ص
تحقیق درباره آرماتور بندی
مقاله درباره: بیت المال در نهج البلاغه
تحقیق درمورد گزارش تحلیلی از بورس دبی
تحقیق درمورد گذر از دامداری سنتی به دامداری صنعتی و نقش آموزش و ترویج

کلمات کلیدی :اخلاق پیامبر اعظم درمورد اخلاق پیامبر حقیق درمورد اخلاق بدان وسیله پیامبر اعظم ازدواج کند نیز فرمود وان مالی روزه داری دوس دارد حدیث شریف ازدواج پیامبر فرمود وسیله فرموده خواند فراوان اخلاق فرماید خانواده
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی